Mindfulness training bij chronische pijn en ziekte

Mindfulness for Health
Mindfulness for Health is een praktische en effectieve mindfulnesstraining, specifiek gericht op het leren leven met chronische pijn, ziekte en stress. Centraal in de training staat het beoefenen van mindfulness en het integreren hiervan in het dagelijks leven. Daarbij is veel aandacht voor het ontwikkelen van een accepterende houding ten opzichte van de pijn en lichamelijke klachten. Voor meer info over de achtergrond van de training klik hier. De training is geen gespreksgroep en geen therapie.

Voor wie
De training is toegankelijk voor iedereen die leeft met chronische pijn en ziekte en verantwoordelijkheid wil nemen voor zijn of haar leven. Er is geen verwijzing van een arts of andere instantie nodig om mee te doen. Tot nu hebben mensen  met oa chronische rugpijn, hoofdpijn, artrose, reuma, fibromyalgie, tinnitus, chronische vermoeidheid, post-operatieve pijn, kanker, niet-aangeboren hersenletsel, zenuwaandoeningen, MS en ziekte van Parkinson aan de training deelgenomen. Deze lijst is niet volledig en je kunt altijd contact opnemen voor informatie. De enige voorwaarde om aan de training deel te nemen is je bereidheid om tijdens de training dagelijks thuis te oefenen.

Acht sessies, plus een hele dag
De training bestaat uit acht sessies van 2,5 uur plus één hele dag. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Tijdens de sessies oefen je onder begeleiding verschillende aandachts-, concentratie- en bewegings-oefeningen. Je wisselt huiswerk en oefenervaringen uit. En is er aandacht voor groeps- en individuele instructies. Ook geef ik richtingen aan om mindfulness in je dagelijks leven te integreren. En bespreek ik achtergronden bij de diverse leerthema’s.
In de sessies is er ruimte voor specifieke lichamelijke behoeften. Halverwege elke sessie is ook een pauze met ruimte voor zelfzorg.

Dagelijks oefenen
Aandacht trainen is een vaardigheid trainen en dat behoeft oefening. Tijdens de training is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van 30-45 minuten per dag. Verder oefen je in opmerkzaamheid in je dagelijkse leven.

Thema per bijeenkomst
Iedere sessie heeft een thema.
Sessie 1:   Het ademende lichaam
Sessie 2:   In je lichaam zijn
Sessie 3:   Aandachtig bewegen. Mindfulness in het dagelijks leven
Sessie 4:   Aanvaarding en zelfcompassie
Sessie 5:   Bijzondere aandacht voor prettige ervaringen
Sessie 6:   Gelijkmoedigheid vinden
Sessie 7:   Gedeelde menselijkheid. Vriendelijkheid naar anderen
Sessie 8:   Einde training: evaluatie en toekomst

Vaardigheden
Mindfulness for Health verbetert je vaardigheid om:

  • om te gaan met chronische pijn, ziekte en stressvolle gebeurtenissen
  • meer energie tot je beschikking te hebben
  • je te kunnen concentreren (je piekert minder)
  • lichamelijke signalen te herkennen en grenzen aan te geven (je hebt meer zelfvertrouwen)
  • het hier en nu intensiever te beleven en er meer van genieten
  • beter voor jezelf te zorgen
  • je te kunnen ontspannen
  • je bewuster te zijn van de interactie van lichaam en geest in gezondheid en ziekte
  • je compassievol met jezelf en anderen te verhouden
  • het fysieke ongemak zelf (primaire lijden) en het bijkomende leed door de weerstand ertegen (secundaire lijden) te leren onderscheiden
  • het primaire lijden te aanvaarden
  • het secundaire lijden bewust te beantwoorden

Materiaal
Het trainingsmateriaal ontvang je tijdens de eerste trainingsbijeenkomst. Het bestaat uit een werkboek met informatie over mindfulness, het huiswerk en het thema van de sessie. Je ontvangt ook een serie audiotracks of cd’s met begeleide aandachtsoefeningen.

Reguliere MBSR of Mindfulness for Health?
De reguliere MBSR en Mindfulness for Health hebben veel overeenkomsten.
De belangrijkste verschillen ten opzichte van de reguliere MBSR zijn:

  • alle oefeningen en informatie en het werkboek en de manier van overdracht zijn speciaal afgestemd op het leren leven met fysieke klachten. Ook de bewegingsoefeningen zijn speciaal hierop afgestemd en lichter;
  • je zit in een groep met anderen die met vergelijkbare ervaringen van pijn en fysiek ongemak leven. Dit blijkt vaak ondersteunend te zijn;
  • het leren onderscheiden van het primaire en secundaire lijden komt uitgebreider en explicieter aan bod;
  • het gebruik van de adem en het ontwikkelen van een compassievolle houding naar jezelf en anderen komt uitgebreider en explicieter aan bod;
  • je leert een ondersteunend dagritme ontwikkelen door het bijhouden van een pacing dagboek;
  • in elke sessie is er meer ruimte voor specifieke lichamelijke behoeften.
  • Twijfel je welke training voor jou het meest passend is, neem dan vooral contact op voor meer informatie.

Kennismaking
Voorafgaand aan de training vindt een kort kennismakingsgesprek bij mij thuis plaats. Het is eventueel mogelijk dit gesprek telefonisch te doen. In het gesprek is alle ruimte voor vragen. Ook bespreken we de wederzijdse verwachtingen en details van de training. Zo wordt duidelijk of de training op dit moment passend voor je is. Daarna beslis je of je meedoet.

Aanmelden
Voor data, locatie, kosten en andere aanmeldingsinformatie klik hier >

Mindfulness for Health is een uiterst effectieve en elegante mind - body benadering voor heling. Het kan je leven redden en het aan je terug geven.
Jon Kabat-Zinn