Mindfulness Based Stress Reduction

Praktische training
Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is een praktische en effectieve mindfulnesstraining om beter te leren omgaan met stress, pijn, piekeren en emoties. Je leert door te doen. Centraal in de training staat het beoefenen van mindfulness en het integreren hiervan in het dagelijks leven. Mindfulnesstraining is geen gespreksgroep en geen therapie.

Acht sessies, plus een hele dag
De training bestaat uit acht sessies van 2,5 uur plus één hele dag. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Tijdens de sessies oefen je onder begeleiding verschillende aandachts-, concentratie- en bewegings-oefeningen. Je wisselt huiswerk en oefenervaringen uit. En is er aandacht voor groeps- en individuele instructies. Ook geef ik richtingen aan om mindfulness in je dagelijks leven te integreren. En bespreek ik achtergronden bij de diverse leerthema’s.

Dagelijks oefenen
Aandacht trainen is een vaardigheid trainen en dat behoeft oefening. Tijdens de training is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van drie kwartier per dag. Verder oefen je in opmerkzaamheid in je dagelijkse leven.

Thema per bijeenkomst
Iedere sessie heeft een thema.
Sessie 1:   Automatische piloot
Sessie 2:   Waarnemen & basishouding
Sessie 3:   Grenzen & Mogelijkheden. Hier-en-nu aanwezig zijn
Sessie 4:   Stress en stressreacties
Sessie 5:   Stress bewust beantwoorden
Sessie 6:   Communicatie & contact in aandacht
Sessie 7:   Zelfzorg: hoe kan ik zo goed mogelijk voor mezelf zorgen
Sessie 8:   Einde training: evaluatie en toekomst

Vaardigheden
Mindfulnesstraining verbetert je vaardigheid:

  • om te gaan met stressvolle gebeurtenissen
  • meer energie tot je beschikking te hebben
  • je te kunnen concentreren (je piekert minder)
  • lichamelijke signalen te herkennen en grenzen aan te geven (je hebt meer zelfvertrouwen)
  • het hier en nu intensiever te beleven en er meer van genieten
  • beter voor jezelf te zorgen
  • je te kunnen ontspannen
  • je bewuster te zijn van de interactie van lichaam en geest in gezondheid en ziekte
  • in interpersoonlijke communicatie

Materiaal
Het trainingsmateriaal ontvang je tijdens de eerste trainingsbijeenkomst. Het bestaat uit een werkboek met informatie over mindfulness, het huiswerk en het thema van de sessie. Je ontvangt ook een serie audiotracks of cd’s met begeleide aandachtsoefeningen.

Kennismaking
Vooraf vindt een vrijblijvend kennismakingsgesprek bij mij thuis plaats. Het is eventueel mogelijk dit gesprek telefonisch te doen. In het gesprek is alle ruimte voor vragen. Ook bespreken we de wederzijdse verwachtingen en details van de training. Zo wordt duidelijk of de training op dit moment passend voor je is. Daarna beslis je of je meedoet.

Aanmelden
Voor data, locatie, kosten en andere aanmeldingsinformatie klik hier >

Niemand heeft ooit piano leren spelen door er een boek over te lezen.
Edel Maex